Siirry sisältöön

Daavid ja Goljat

21.12.2012

Muistamme tarinan Daavidista ja Goljatista. Täysin alivoimainen Daavid voitti jättiläismäisen Goljatin ketteryydellään ja neuvokkuudellaan kaikkien yllätykseksi. Goljat oli vahvasti aseistautunut ja suojattu sekä kooltaan jättiläismäinen. Daavid oli aseistautunut kivillä, jotka hän linkosi Goljatin otsaan ja näin voitti ylivoimaisen jättiläisen.

Suomen rautatieliikenteen Goljat on VR. VR:llä on kaikki mahdolliset resurssit käytettävissään. Sillä on monopoliasema markkinoilla osittain johtuen markkinoille pääsyn vaikeudesta, mutta lisäksi sille on annettu yksinoikeus Venäjän liikenteeseen ja henkilöliikenteeseen. Eikä tämäkään riitä vaan VR:lle maksetaan vielä suoraa tukea veronmaksajien varoista. Hämmästyttävää on, että lopputuloksena on heikosti kannattava yritys, johon asiakkaat ja henkilöstö ovat tyytymättömiä.

Proxion Train pyrkii tarjoamaan vaihtoehdon. Suomalaisilla on oikeus parempaan palveluun rautateillä. Suomalainen teollisuus tarvitsee kilpailukykyisiä rautatielogistiikan palveluja, jotta niiden kilpailuedellytykset ovat kunnossa. Suomen ja suomalaisten hyvinvointi riippuu teollisuuden kilpailukyvystä.

Proxion Trainin toiminnan aloitus on ollut vaikeaa. Suomen rautateitä ei ole suunniteltu markkinataloutta varten. Suomen rautatiejärjestelmän tekniset vaatimukset poikkeavat kaikkien muiden maiden vaatimuksista, mikä tekee esimerkiksi kaluston hankinnasta ja sen hyväksynnästä kalliin, monimutkaisen ja aikaa vievän prosessin. Olemme pyrkineet neuvottelemaan VR:n kanssa heidän kaluston myymisestä tai vuokraamisesta, mutta neuvottelupyyntömme on torjuttu. Tosiasia on, että VR:n kaluston käyttöaste on hyvin alhainen. Esimerkiksi dieselvetureilla ajetaan vuositasolla keskimäärin vain noin 70 000 km. Moni työnsä puolesta paljon ajava ajaa autollaan vuodessa saman verran.

VR:n neuvotteluhaluttomuudesta johtuen olemme olleen pakotettuja kääntymään kilpailuviranomaisten puoleen. Näkemyksemme mukaan VR käyttää määräävää markkina-asemaansa väärin ja pyrkii estämään kilpailun syntymisen. Julkisuudessa VR on väittänyt veturien vuokraamisen olevan kannattamatonta. Väite on käsittämätön, koska emme ole edes neuvotelleet mahdollisen vuokran suuruudesta. Lisäksi VR on väittänyt meidän pyrkivän vuokraamaan veturit ”muuttuvilla kustannuksilla”. Yleensä vuokraaja hoitaa muuttuvat kustannukset, kuten polttoaineet, kunnossapidon ja henkilökustannukset. Luulenpa, ettei VR:n johdossa olla oikein selvillä siitä, mitkä ovat muuttuvia kustannuksia ja mitkä jotain muuta.

Kilpailuvirasto on luvannut ottaa tutkintapyyntömme työn alle. Valitettavasti prosessi on pitkä eikä ratkaise kaluston saatavuutta nopeasti. Toivomme, että valtio VR:n omistajana näkee tilanteen järjettömyyden. Kalusto seisoo, vuokratuloja jää saamatta, markkina ei toimi ja valtion yhtiö ei mahdollisesti noudata valtion säätämiä lakeja. Nyt tarvitaan poliittista johtajuutta ja rohkeutta puuttua näin merkittävään epäkohtaan.

Vastoinkäymisistä huolimatta tulevaisuutemme näyttää valoisalta. Olemme saaneet runsaasti kannustusta eri tahoilta, kuten asiakkailta, viranomaisilta, medialta ja yksityisiltä kansalaisilta. Selkeää on, että toiminnallemme on kysyntää. Kumpi olisit mieluummin, Daavid vai Goljat?

From → Uncategorized

2 kommenttia
  1. Kunhan Proxion pääsee vauhtiin toiminnassaan, kritiikin aihetta todennäköisesti löytyy siitäkin, mutta nykytilanne on kyllä terveen järjen vastainen.
    http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127616-ministeri-kyllonen-suuryritysten-lakeija

    Hyvää joulua!

    Terveisin Kalevi Kämäräinen

  2. Antti permalink

    VR:n kaluston käyttöaste on alhainen ja kokoajan alhaisempi. Tähän syynä on mm. se, että VR pyrkii tavarapuolta lopettamaan pikkuhiljaa ja ilmeisesti lopettaa jonakin vuonna koko tavarapuolen. Nytten tänä vuonna VR Transpointissa: kappaletavara/kumipyöräliikenne on myyty Itelalle ja tavarajunia vähennetty.
    Mainittakoon, että kiitotavarajunia on vähennetty Oulu-Helsinki(-Oulu)–väliltä kaksi(2) junaa/suunta. Ennen niitä on siis kulkenut Oulu-Helsinki(-Oulu)–välillä 3junaa/suunta, mutta tällä hetkellä siis vaan yksi(1) juna/suunta.
    Kiskoliikenteessä tavaramäärät pitää VR:lle olla suuria. Jos tulee alle 4-5 vaunua joltain tehtaalta niin se on liian vähän VR:lle — vaikka tehdas sijaitsisikin vilkkaan ratapihan lähellä.. Toki näin pienessä maassa ei ole oikein valtavia tehtaita hirveästi, joten tuostakin voi päätellä jotain…

    VR:n monopoliin/monopoliyhtiöön kuuluu myös Liikennevirasto; joka pitää huolen siitä, että radat katoavat hyvin/nopeaa ’VR:n kilpailijoilta’..

    VR:n kaluston kulut on maksettu 100% veromaksajien verorahoilla. Näihin kuluihin siis kuuluu: osto/hankinta, huollot, muutostyöt, nesteet/tarvikkeet yms..
    VR on hylännyt 12kpl Dv12-dieselveturia, joista vain yksi on vaurioitunut pahoin. Tämä yksi joka on pahoin vaurioitunut pahoin on 25-sarjaa ja hylätyistä loput 11kpl on 27-sarjaa… Nämä hylätyt 27-sarjalaiset(11kpl) ovatkin täysin ajokuntoisia ja muutamassa on vain pikkuvikaa.. Kumminkin näillä hylätyillä vetureilla pystyisi ihan hyvin vielä ajamaan ja ovat tuotukin Tampereelta ajamalla Hyvinkäälle… Dv12-sarjahan kunnoltaan ei ole mitenkään huono. Jokainen Dv12 kaikenlisäksi vielä on käynyt saneerauksen/peruskorjauksen, jossa ko.veturisarjan veturit on riisuttu ja rakennettu uudestaan. (Alkuperäistä Dv12:ssa ei ole juurikaan..)
    VR on (myös) laittanut romutukseen viime aikoina matkustaja- ja tavaravaunuja.. Tavaravaunuista suurin osa on ihan käyttökelpoisia, mutta niillä ei ole ollut käyttöä kun VR on vähentänyt kuljetuksia. Nämä vaunut on kumminkin pitänyt saada silppuriin sen vuoksi, että kukaan kilpailija ei käytä näitä vaunuja.

    Eduskunnassa suurin osa kansanedustajista ei ole ollenkaan kärryillä Suomen rautateistä. Tällä tarkoitan sitä, että eivät tiedä oikein rautateihin liittyvistä asioista (esim.kuka omistaa valtion radat)….. VR:ltä kiskokalustonvuokraus kun on noussut keskusteluun tuolla eduskunnassa niin kumminkin VR:n pomot ovat valehdelleet sinne eduskuntaan/kansanedustajille …. VR:n pomot ovat esim. väittäneet kalustoa rikkinäiseksi vaikka tosiasiassa nuo Dv12:tkin ajamalla on tuotu ’hylkyjonoon’ ja hylätyksi tulleet tavaravaunut on viety romutukseen kiskoja pitkin veturilla…
    Toisinaan en ymmärrä sitäkään, että jos joku veturi/vaunu on rikkinäinen niin miksi sitä ei voi myydä jollekin muulle kuin romuttamolle ja miksi valtion omistamassa yhtiössä on vain pari pomoa päättämässä kaluston kohtalosta.

Jätä kommentti